ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အသြင္ေျပာင္းေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္က်င့္သုံးေနတဲ့ ႏိုင္ငံေတြမွာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေဘးအႏၱရာယ္ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အျပဳအမူေတြကို ေရွာင္ရွားဖို႔နဲ႔ ကာကြယ္ဖို႔ကလည္း အဓိက အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ဆန္႔က်င္တဲ့၊ ဒီမိုကေရစီကို တိုက္ခိုက္တဲ့၊ ဒီမိုကေရစီကို ပ်က္စီးေစတဲ့ အေတြးအေခၚေတြ အယူအဆေတြ ေဖ်ာက္ရပါလိမ့္မယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ယုံၾကည္ဖို႔၊ ေလးစားဖို႔နဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တန္ဖိုးထားၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားရပါမယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီလို႔ဆိုလိုက္တာနဲ႔ လူတိုင္းလြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ဖြင့္ဟ ေဖာ္ျပပိုင္ခြင့္ ဆိုတာေတြက တြဲလ်က္ပါလာသလို လြတ္လပ္ျခင္း၊ တရားမွ်တျခင္း၊ တန္းတူညီမွ်ျခင္းဆိုတာ ေတြလည္းပါ၀င္လာပါတယ္။
အဲဒီအခြင့္အေရးေတြကို လူတိုင္းက အသုံးခ်ၾကတဲ့အခါမွာ တျခားသူေတြရဲ႕အခြင့္အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္ခြင့္ ေတြကိုေတာ့အသိအမွတ္ျပဳဖို႔၊ ေလးစားဖို႔ေတာ့လိုပါတယ္။ မိမိရဲ႕လြတ္လပ္မႈအခြင့္အေရးပဲဆိုၿပီး တျခားသူ တစ္ဦး တစ္ေယာက္ကိုျဖစ္ျဖစ္၊ တျခားလူအဖြဲ႔အစည္းကိုျဖစ္ျဖစ္ ပ်က္စီးရာ ပ်က္္စီးေၾကာင္း ရည္ရြယ္ၿပီး လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္က အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမထားပါဘူး။ ဒီလိုအျပဴအမူေတြဟာ ဒီမိုကေရစီကို ပ်က္စီးေစတဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တိုက္ခိုက္တဲ့အေတြးအေခၚအယူအဆေတြအျပဳအမူေတြသာ ျဖစ္တယ္။
မိမိရဲ႕လြတ္လပ္မႈ၊ မိမိလူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕လြတ္လပ္မႈကို လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္စဥ္းစားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ လြတ္လပ္မႈကို လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္စဥ္းစားဖို႔ဆိုတာ အေရးႀကီးတဲ့ အေျခခံအခ်က္ ျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ ဥပေဒမဲ့ဗရမ္းဗတာဆိုတာမရွိပါဘူး။ ဒီသေဘာတရား၊ ယုံၾကည္ခ်က္၊ ခံယူခ်က္မ်ဳိးမရွိဘဲ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တည္ေဆာက္လို႔မရႏိုင္ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း အားလုံး ေအးခ်မ္းသာယာေရးနဲ႔ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေရးအတြက္ တရားမွ်တစြာ က်င့္ႀကံဖိုေတာ့ အေရးႀကီး ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ တည္ေဆာက္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ လူအခြင့္အေရးကို ထဲ့သြင္းမစဥ္းစားဘဲ ဘယ္လို ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ၾကမွာလဲ။ လူ႔အခြင့္အေရးကို ထဲ့သြင္းမစဥ္းစားဘဲ ေဖာ္ေဆာင္မယ့္စနစ္ဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တန္ျပန္ဆန္႔က်င္ ေႏွာက္ယွက္လာႏိုင္တဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ယုံၾကည္ဖို႔၊ ေလးစားဖို႔နဲ႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တန္ဖိုးထားၿပီး၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားၾကရင္း စစ္မွန္တဲ့၊ ပီျပင္တဲ့ဒီမိုကေရစီျဖစ္ဖို႔ ၀ိုင္း၀န္း ထိန္းသိမ္းၾကဖို႔ေတာ့လိုအပ္ပါတယ္။
ယခုအခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္မွာ ဒီမိုကေရစီကို ေျပာင္းလဲေဖာ္ေဆာင္ေနၿပီလို႔ဆိုေပမယ့္ လူ႐ိုေသ၊ ရွင္႐ိုေသ၊ ပညာတတ္လူတန္းစားေတြ၊ လူႀကီးလူေကာင္းအမည္ခံေတြ၊ ဒီမိုကေရစီဘက္ေတာ္သား၊ ဒီမိုကေရစီကို ယုံၾကည္သူ၊ ျမတ္ႏိုးသူ၊ လိုလားသူ၊ ဒီမိုကေရစီအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္ေနသူေတြနဲ႔ ကမာၻေက်ာ္ ႏိုင္ငံေက်ာ္ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ဆိုသူေတြ ကိုယ္တိုင္က ဗမာမဟုတ္တဲ့ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုေတြ အေပၚမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံလိုၾကတယ္။ တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရး မေပးလိုၾကဘူး။ မိမိတို႔ကိုယ္ကို လူမ်ဳိးႀကီး ဘာသာႀကီးဆိုတဲ့ လူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒစြဲေတြ ဆြဲကိုင္ေနၾကတယ္။ အခြင့္ထူးခံခ်င္ေနၾကတယ္။ တရားမွ်တမႈ မရွိတာေတြကို မိမိတို႔အက်ဳိးနဲ႔ ယွဥ္လာရင္ အမွန္တရားေပၚမွာ မရပ္တည္ရဲ၊ မေျပာရဲ မဆိုရဲ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္ေနၾကတယ္။ သမိုင္းအေထာက္အထား အမွန္ေတြေပၚမွာ မရပ္တည္ရဲၾကဘူး။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးက သူ႔လူမ်ဳိး သူ႔အမည္မွန္ အမည္တတ္ခြင့္ မျပဳခ်င္ၾကဘူး။ ဧည့္သည္၊ အိမ္ရွင္ခြဲျခား သတ္မွတ္ ခ်င္ၾကတယ္။
အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ အတူတကြ ေကာင္းတူဆိုးဖက္ ေနထိုင္လာခဲ့ၾက ႐ုံမက တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအတြက္ လက္တြဲ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ေတြကို ကိုးကြယ္ယုံၾကည္တဲ့ ဘာသာတရားကြဲျပားတာ အေၾကာင္းျပဳၿပီး ျမန္မာျပည္ဖြား မြတ္စ္လင္မ္ရယ္လို႔ သတ္မွတ္ေခၚေ၀ၚလိုမႈမရွိတဲ့အျပင္ လူသားအခ်င္းခ်င္း ဂုဏ္ေပး ဆက္ဆံလိုမႈမရွိ၊ ခြဲျခားႏွိမ္ခ်လိုတဲ့သေဘာနဲ႔ ကုလား ဆိုတဲ့အသုံးအႏႈံးကို ၿမိန္ရည္ ရွက္ရည္ ေျပာေန၊ ဆိုေန၊ ေရးသားေန ၾကတာေတြကိုက လူကိုလူလို တန္ဖိုးမထားလိုၾကတာလား။ လူအခ်င္းခ်င္း ခြဲျခား ဆက္ဆံလိုၾကတာလား။ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရျဖစ္တဲ့ မတူကြဲျပားမႈကို လက္ခံႏိုင္တဲ့အရည္အခ်င္း မရွိၾကတာလား။ အစၥလာမ္အေပၚ တစ္ဖက္သတ္အျမင္ေစာင္း မုန္းတီးမႈေရာဂါ စြဲကပ္ေနၾကတုန္းလား၊ စိတ္ေကာင္းေစတနာ ရုိးသားေျဖာင့္မတ္မႈ မရွိၾကတာလား၊ စည္းလုံးညီၫြတ္လိုတဲ့ ဆႏၵကင္းေနၾကတာလားဆိုတာ စဥ္းစား မိေတာ့......
လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာႀကီး ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက တိုင္းျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ ဗမာမဟုတ္တဲ့ လူမ်ဳိးစုေတြ အေပၚ ဘယ္လို သေဘာထားရမလဲ ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ၁၉၄၄ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၉ ေသာၾကာေန႔မွာ ေျပာၾကားခဲ့၊ မိန္႔မွာခဲ့တာေတြ ျပန္ေျပာင္းသတိရမိရင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ရဲ႕ လူသားဆန္ၿပီး ျမင့္ျမတ္တဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို ေလးစားမိပါတယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက
'' ဗမာမဟုတ္ေသာ နုိင္ငံတြင္းရွိ လူမ်ဳိးစုမ်ားကုိ ငါတုိ႔ တပ္တြင္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပင္ပေသာ္ လည္းေကာင္း၊ ေဆြမ်ဳိးရင္းခ်ာကဲ့သုိ႔ သေဘာထားပါ။ ၄င္းတုိ႔အား အစ္ကုိၾကီးမ်ားက ညီငယ္မ်ားကုိ အလုိလုိက္သကဲ့သုိ႔ အလုိလုိက္ၾကပါ။ ၄င္းတုိ႔ကပင္ ဆုိးေစကာမူ သည္းခံနုိင္ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကပါ။ ၄င္းတုိ႔၏ ဘာသာစကား အေလ့အထ၊ အယူဝါဒ ထံုးစံမ်ားကုိ ရုိေသေလးစားပါ။ ၄င္းတုိ႔၏ အေလ့အထ ဘာသာအတုိင္း ကုိးကြယ္ျခင္း ေျပာဆုိျခင္း ဝတ္စားျခင္း ေနထုိင္ျခင္း အစရွိသည္မ်ားကုိ မကဲ့ရဲ႕ပါႏွင့္။ မေျပာင္ေလွာင္ပါႏွင့္။ မေႏွာင့္ယွက္ပါႏွင့္။ ၄င္းတုိ႔ မခံခ်င္သည့္ အေျပာအဆုိ အသံုးအႏႈံးမ်ဳိးကုိ ေရွာင္ပါ။ ၄င္းတုိ႔ကုိ ကူညီနုိင္လွ်င္ ကူညီပါ။ အရာရွိအရာမဲ့၊ လူၾကီးလူငယ္၊ ေယာက္်ားမိန္းမ၊ လူမ်ဳိးမေရြး ဘာသာမေရြး ဆက္ဆံတတ္ပါေစ။ ေဖာ္ေရြၾကပါ။ ယဥ္ေက်းၾကပါ။ ကုိယ့္အမွား မရွိပါေစႏွင့္။ တရားမွ်တၾကပါ၊ ၾကင္နာၾကပါ၊ ေလးစားၾကပါ။'' လို႔ မိန္႔မွာခဲ့ပါတယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ကိုယ္တိုင္မိန္႔မွာခဲ့သလိုပဲ၊ ကိုယ္တိုင္လည္း လူမ်ိး၊ ဘာသာခြဲျခားမႈ မရွိခဲ့ဘူး။ ႏွိမ္ခ်ဆက္ဆံမႈ မရွိခဲ့ဘူး။ ပထမဦးဆုံး ဗမာႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာေက်ာင္းသားမ်ားသမဂၢ(ဗကသ)ဥကၠဌ ျဖစ္႐ုံသာမက (တကသ) ဥကၠဌအျဖစ္ တာ၀န္ယူခဲ့ၿပီး၊ တိုက္ပြဲ၀င္ အမ်ဳိးသားခြပ္ေဒါင္းအလံကိုင္ခဲ့တဲ့ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ ဦးရရွစ္ကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကိုယ္တိုင္က တရင္းတနီးနဲ႔ ဘိုင္ႀကီးလို႔ ေခၚခဲ့တယ္ဆိုတာသမိုင္းေတြရွိခဲ့ပါတယ္။
လူထုေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကလည္း လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးကို ႏွိမ္ခ်လိုတဲ့သေဘာနဲ႔ ကိုယ္တတ္ ခ်င္တဲ့ အမည္တတ္တာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူတစ္ပါးမႀကိဳက္တဲ့ အသုံးအႏႈံးကို သုံးတာ၊ သူတစ္ပါးကို ေစာ္ကားၿပီး ေျပာတာ၊ ဆိုတာ၊ အမည္တတ္တာေတြဟာ သိကၡာမဲ့တဲ့သူေတြျဖစ္တဲ့ အေၾကာင္း၊ မိဘနဲ႔ဆရာသမားေတြ မသင္လို႔ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လူမ်ဳိးမတူတာ၊ ဘာသာမတူတာကို ေလးစားသင့္ေၾကာင္းနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ စိတ္ဓာတ္ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေၾကာင္း၊ စိတ္ဓာတ္ေျပာင္းမွသာ တိုးတက္မွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ဒီလိုေျပာခဲ့ပါေသးတယ္။
'' က်မတို႔ မိတ္ေဆြေတြက ဒီလို ကုလားလို႔ေခၚတာ မႀကိဳက္ဘူးဆိုတာ က်မသိတယ္။ က်မ ဘယ္ေတာ့မွ မေခၚဘူး။ က်မက အိႏၵိယမ်ဳိးႏြယ္လို႔ ေခၚရင္ေခၚတယ္။ မုစ္လင္မ္လုိ႔ ေခၚရင္ေခၚတယ္။ ဘာသာေရးအရ ဟိႏၵဴလို႔ေခၚရင္ေခၚတယ္။ ဒီလို ဘာျဖစ္လို႔ သူတစ္ပါးမႀကိဳက္တဲ့ အသုံးအႏႈန္းကို သုံးၾကရတာလဲ။ ကိုယ္မႀကိဳက္တဲ့ အသုံးအႏႈန္းကိုသုံးရင္ ကိုယ္ဘယ္လို ထိခိုက္မလဲ၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတဲ့စိတ္ ရွိသင့္ပါတယ္။ က်မကေတာ့ အားလုံးကို အဲဒီလို ကိုယ္ခ်င္းစာတဲ့စိတ္ ရွိေစခ်င္တယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ တစ္ပါးသူကို ေစာ္ကားၿပီး ေျပာတာဟာ ကိုယ့္သိကၡာက်တယ္ဆိုတာလဲ နည္းနည္းေလးေတာ့ စဥ္းစား ေစခ်င္ပါတယ္။ ဒါသိကၡာမဲ့တဲ့သူေတြသာ သူမ်ားကို ေစာ္ကားၿပီးေတာ့ ေျပာတာ။ အဲဒီလို မသင္တာဟာ မိဘေတြကလဲ မသင္တာပါတယ္။
ဆရာ၊ ဆရာမေတြကလဲ မသင္တာပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ က်မတို႔ကေတာ့ ဒါေတြကို ေက်ာင္းသင္ရိုး ညႊန္းတမ္းေတြမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ ကိုယ္နဲ႔ ဘာသာေရးမတူတာ၊ လူမ်ဳိးမတူတာ၊ အေတြးအေခၚမတူတဲ့ သူေတြကို ေလးစားသင့္တယ္ဆိုတာေတာ့ ထည့္ၿပီးေတာ့ကို သင္ရမယ္လို႔ က်မ ဒီအတိုင္းပဲ ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့လဲ ဥပေဒအရလဲ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြကို တားျမစ္တာလဲ ရွိရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ဥပေဒႀကီးနဲ႔ပဲ မၿပီးဘူး။ စိတ္ကို ေျပာင္းယူရမွာ။ က်မ ခဏ၊ ခဏေျပာတယ္၊ က်မတုိ႔ရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရးဟာ စိတ္ဓါတ္ေတာ္လွန္ေရး။ ေနာက္ဆုံးက်ေတာ့ စိတ္ဓါတ္ေတာ္လွန္ေရးပါ။ ဒီမိုကေရစီေတာ္လွန္ေရး မဟုတ္ပါဘူး။ အစိုးရစနစ္တစ္ခုေျပာင္းရုံနဲ႔ ကိုယ့္စိတ္ဓါတ္ကိုမေျပာင္းလို႔ရွိရင္ က်မတို႔ ဘယ္မွေရာက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ စိတ္ဓါတ္ေျပာင္းႏိုင္မွ တိုးတက္မႈ ရွိမွာပါ '' လို႔ တိုက္တြန္းထားပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီကေန႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္ဆီ အသြင္ေျပာင္းေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ တစ္တိုင္းျပည္လုံးက လိုလားေနၾက ေပမယ့္လည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြ၊ အယူအဆေတြ၊ အျမင္ က်ဥ္ေျမာင္းမႈေတြ၊ သေဘာထား ေသးသိမ္မႈေတြနဲ႔ တစ္ပါးသူကို ႏွိမ္ခ်လိုမႈေတြဟာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဖက္ေတြ ျဖစ္ေနၾကသလား၊ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ထိုက္တန္ေလ်ာ္ညီၾကပါသလား၊ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလုံးညီညြတ္မႈကို ပ်က္ျပားေအာင္ လူမ်ဳိးေရး ခြဲျခားေနၾကပါသလား၊ ေသြးခြဲလိုသူ အာဏာရွင္တို႔ အႀကိဳက္ ဖန္တီးအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေပးေနၾကပါသလား ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္မွာ လူမ်ဳိးေရး မုန္းတီးမႈေတြ၊ ဘာသာေရး ေစာ္ကားမႈေတြ၊ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ အခုလို ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကာလအတြင္းမွာမွ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လာရတာလဲ။ အဲဒီလိုျဖစ္လာတာ ျပည္တြင္းမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေအးအတူပူအမွ် ေကာင္းတူဆိုးဖက္ေနလာခဲ့ၾကတဲ့ မတူကြဲျပား လူမ်ဳိးစုအသီးသီး၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း အသီးသီးရဲ႕ စီမံကိန္းမဟုတ္တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္
။
ဗဟုဘာသာ၊ ဗဟုလူမ်ိဳးစနစ္နဲ႔ ေနထိုင္က်င့္ႀကံႏိုင္မႈမရွိရင္ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡေတြ ပိုမ်ားလာၿပီး လူ႔ယဥ္ေက်းမႈက အက်ဘက္ကို ဦးတည္ႏိုင္ပါတယ္။ က်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ လူမ်ိဳး ၊ ဘာသာဆိုတဲ့ ေဘာင္ခတ္ထားသေ႐ြ႕၊ လူမ်ဳိး ဘာသာတံဆိပ္ေတြ ခတ္ႏွိပ္ထားၾကသေရြ႕ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ အလွမ္းေ၀းေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္မို႔ ေသြးစည္းညီၫြတ္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ျပည္ေထာင္စုသစ္ႀကီး ေပၚေပါက္လာေရးဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ရဲ႕အတိတ္ကသမိုင္းကို သခၤန္းစာ အမိအရယူၿပီး ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ကို စိတ္သစ္၊ လူသစ္၊ စနစ္သစ္၊ အေတြးအေခၚ သစ္ေတြနဲ႔ တည္ေဆာက္ၾကဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေဟာင္ႏြမ္းေနတဲ့ စိတ္ဓာတ္ေတြကိုေတာ္လွန္ၾကဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးမႈိင္းတိုက္ၿပီး၊ မိမိနဲ႔လူမ်ဳိး ဘာသာမတူတာကိုအေၾကာင္းျပဳၿပီး ႏွိမ္ခ်ဆက္ဆံတာဟာ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလုံးညီၫြတ္မႈ ပ်က္္ျပားေအာင္ဖန္တီးတာပဲ။ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးထဲ ဆြဲသြင္းတဲ့ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ၿပိဳလဲပ်က္ဆီး သြားခဲ့ၾကတဲ့၊ ၿပိဳလဲပ်က္ဆီးလု နီးနီးျဖစ္ေနၾကတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ေရွ႕မွာ ျမင္ခဲ့ရ၊ ျမင္ေနရတယ္။ လူမ်ဳိးေရး ဘာသာေရး အစြန္းေရာက္ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒကို ခုတုံးလုပ္ၿပီး အာဏာတည္ၿမဲဖို႔ႀကံစည္တဲ့ အာဏာရွင္ေတြဟာ ေနာက္ဆုံးမွာ မရႈမလွက်ဆုံးရတယ္ဆိုတာလည္း ကမာၻသမိုင္းမွာေရာ၊ ဗမာ့သမိုင္းမွာေရာ ျမင္ခဲ့ရၿပီးပါၿပီ။
ဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးထဲဆြဲသြင္းလာၿပီဆိုရင္ ႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းေတြ ဆုတ္ယုတ္မႈနဲ႔ ႀကံဳဆုံရၿပီး အတိဒုကၡ ေရာက္တတ္ၾကပါတယ္။ စား၀တ္ေနေရး က်ပ္တည္းလာမယ္။ ေငြေၾကး မတည္ၿငိမ္မႈေတြျဖစ္လာမယ္။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ စီးပြားေရးေတြ ဆုတ္ယုတ္ က်ဆင္း လာမယ္။ အလုပ္လက္မဲ့ေတြ ထူေျပာလာမယ္။ လူမႈဘ၀အဆင့္အတန္း နိမ့္က်လာမယ္။ တိုင္းျပည္နဲ႔လူထု နလံမထူႏိုင္ေအာင္ နစ္နာမယ္။ တိုင္းျပည္တြင္းမွာ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းမႈ ပ်က္ျပားလာမယ္။
ကမာၻႀကီးမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လိုစနစ္ကိုပဲ က်င့္သုံး၊ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အစိုးရကဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႏိုင္ငံတြင္း လူထုကဲျဖစ္ျဖစ္၊ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြနဲ႔ ဘာသာေရး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ က်ယ္ျပန္႔လႊမ္းမိုး လာၿပီ ဆိုရင္.. ႏိုင္ငံေရးမွာ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးေတြကို သြတ္သြင္းအသုံးခ်လာၿပီဆိုရင္...ႏိုင္ငံတြင္းမွာ ႏိုင္ငံတည္ၿငိမ္မႈ ပ်က္္ျပားေစႏိုင္တဲ့အျပင္ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ၊ သူပုန္ထမႈေတြနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ကို ျဖစ္ေပၚ ေစႏိုင္ပါတယ္။
သမၼတကိုယ္တိုင္က မိမိတို႔အာဏာတည္ၿမဲေရးအတြက္သာ အာ႐ုံစိုက္ၿပီးဘာသာေရးကို ႏိုင္ငံေရးထဲ ဆြဲသြင္းခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ဖ႐ုိဖရဲျဖစ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီေျပာင္းလဲေဖာ္ေဆာင္မႈႀကီး ျပန္လည္ၿပိဳက် ပ်က္စီးေတာ့မယ့္ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံရဲ႕အေျခအေနကို သတိျပဳေစခ်င္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူထုအေပၚ စိတ္ေကာင္း ေစတနာရွိတယ္ဆိုရင္ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္မႈကို ႏိုင္ငံေရးအျမင္နဲ႔သာ တည္ေဆာက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္း သင့္တယ္။
ဘယ္သူမဆို လူမ်ိဳးဘာသာမခြဲဘဲ အမွန္တရားဘက္က ရပ္တည္ကာကြယ္ေပးရပါမယ္။ ဘယ္ဘာသာ၊ ဘယ္လူမ်ိဳးပဲ ျဖစ္ေနပါေစ ႏုိင္ငံသားတုိင္း ရသင့္တဲ့အခြင့္အေရးေတြ၊ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြရရမယ္ဆိုတဲ့အသိ လူတုိင္းမွာ ရွိေနမယ္၊ ကိုယ့္အခြင့္အေရးကို တပါးသူကေလးစားဖို႔အတြက္ တပါးသူရဲ႕အခြင့္အေရးကိုလည္း ကိုယ္က ေလးစားတတ္ရမယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူတာဝန္ရွိသူမ်ားဘက္ကလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ပ်က္ျပားေအာင္ျပဳသူေတြကို ဘယ္လူမ်ိဳး၊ ဘယ္ဘာသာမွ မခြဲျခားဘဲ တိတိက်က် ေဖာ္ထုတ္ အေရးယူ ရမွာပါ။ အဲဒီေတာ့မွပဲ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈရွိတဲ့ ႏုိင္ငံအစိုးရအျဖစ္ ႏုိင္ငံသားမ်ားသာမက ႏိုင္ငံတကာကပါ ေလးစားမႈ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ လူနည္းစုကို လူမ်ားစုက ဖိႏွိပ္ေစာ္ကားႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရး ဘယ္ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံမွာမွမရွိပါဘူး။ အင္အားႀကီးသူက အင္အားနည္းသူကိုရိုင္းျပေစာ္ကားဖုိ႔ ဘယ္ဘာသာ တရားကမွလည္း မသြန္သင္ထားပါဘူး။
ကို္ယ္နဲ႔လူမ်ဳိးမတူလို႔၊ ဘာသာမတူလို႔၊ ကိုးကြယ္မႈ မတူလို႔၊ ယုံၾကည္ခ်က္မတူလို႔၊ ခံယူခ်က္မတူလို႔မတူရင္ ရန္သူအျဖစ္သတ္မွတ္ၿပီး ဆန္႔က်င္ရမယ္၊ ကန္႔ကြက္ရမယ္၊ အၾကမ္းဖက္ရမယ္၊ ခြဲျခားဆက္ဆံ၊ ဖိႏွိပ္ေစာ္ကားရမယ္လို႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမထားဘူး။ အင္အားႀကီးတဲ့အုပ္စုေတြက အင္အားနည္းတဲ့အုပ္စုေတြကို အၾကမ္းဖက္ေစာ္ကားဖို႔၊ အ႐ိုင္းစိတ္နဲ႔ဆက္ဆံဖို႔ ဘယ္ဘာသာတရားကမွ လည္း သြန္သင္လမ္းၫႊန္ထားတာလည္း မရွိပါဘူး။
ဒီမိုကေရစီမွာ မတူကြဲျပားမႈကိုနားလည္လက္ခံၿပီး လူ႔ဂုဏ္သိကၡာကို ေလးစားတန္ဖိုးထားရမွာ ဒီမိုကေရစီရဲ႕ အႏွစ္သာရျဖစ္တယ္။ ဘယ္လူမ်ဳိး၊ ဘယ္ဘာသာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လိုယုံၾကည္ခ်က္၊ ဘယ္လို ခံယူခ်က္ပဲရွိရွိ အမွန္တရားဘက္က ရပ္တည္ ကာကြယ္ေပးဖို႔ လူတိုင္းမွာတာ၀န္ရွိတယ္။
လူတိုင္းမွာ ရသင့္ရထိုက္တဲ့ ေမြးရာပါအခြင့္အေရးေတြရွိတယ္ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ၿပီး နားလည္ သင့္တယ္။ ကိုယ့္အခြင့္အေရးကို တစ္ျခားသူက ေလးစားလက္ခံဖို႔ဆိုတာ တစ္ျခားသူရဲ႕အခြင့္အေရး ကိုလည္း ကိုယ္က ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ လက္ခံဖို႔လိုတယ္။ လူနည္းစုကို လူမ်ားစုက ခြဲျခားဆက္ဆံ၊ ဖိႏွိပ္ ေစာ္ကားႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး ဘယ္ဒီမိုကေရစီမွာမွ မရွိဘူး။
ကိုယ္က လူမ်ားစုပဲ၊ အင္အားႀကီးတဲ့အုပ္စုပဲ အသာစီးရေနတယ္ဆိုၿပီး လူနည္းစုေတြနဲ႔ အင္အားနည္းတဲ့ အုပ္စုေတြကို အၾကမ္းဖက္လိုက္မယ္၊ အႏိုင္က်င့္လိုက္မယ္၊ ႏွိပ္ကြပ္လိုက္မယ္၊ ေစာ္ကားလိုက္မယ္၊ ႏွိမ္ခ်ဆက္ဆံလိုက္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးေတြထားေနမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ ေတာတြင္း စိတ္ဓာတ္၊ အ႐ိုင္းစိတ္ဓာတ္၊ တိရစာၦန္စိတ္ဓာတ္ေတြ ျဖစ္လို႔ အမုန္းသံသရာ ရွည္႐ုံမက တိုင္းျပည္တည္ၿငိမ္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈပါ ေပ်ာက္ဆုံးၿပီး အာဏာရွင္စနစ္ တစ္ေက်ာ့ျပန္ေခါင္းေထာင္လာမွာ ျဖစ္သလို လူထုလည္းနစ္ တိုင္းျပည္လည္း နစ္ေနအုံးေတာ့မွာပါပဲ။
ႏိုင္ငံအတြင္းမွာရွိတဲ့ လူသားေတြအားလုံးဟာ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕သမိုင္းကို ေဖာ္ေဆာင္မယ့္ အစိတ္အပိုင္းေတြပါ။ တစ္ႏိုင္ငံတည္း ေနထိုင္ၾကၿပီး အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးရဲ႕ ဆိုးေမြေတြေအာက္မွာ စား၀တ္ေနေရး၊ လူမႈေရး၊ စီပြားေရး၊ ပညာေရးနဲ႔ လူမႈဘ၀ အဆင့္အတန္း နိမ့္က်မႈေတြကို အတူခံစားေနၾကရတဲ့ ျပည္သူလူထု တစ္တန္းတစ္စားတည္းပါ။ ဒီႏိုင္ငံအတြင္းမွာရွိတဲ့ လူမ်ဳိးႏြယ္ေတြနဲ႔ လူမ်ဳိးစုေတြအၾကား ခြဲျခားဆက္ဆံ လိုမႈေတြ၊ မုန္းတီးမႈေတြ၊ အာဃာတထားမႈေတြ၊ အႏိုင္ယူလိုမႈ အၾကမ္းဖက္လိုမႈေတြ ကင္းစင္ မွသာ ျပည္တြင္းစစ္ေတြ၊ လူမ်ဳိးေရးခြဲျခားမႈေတြနဲ႔ အာဏာရွင္စနစ္ဆိုးရဲ႕ ခါးသီးမႈေတြ ကေန ေက်ာ္လႊားႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ မတူကြဲျပားမႈကို အာဏာရွင္စနစ္အျမစ္ျဖဳတ္သုတ္သင္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီစနစ္ေျပာင္းလဲ
ေဖာ္ေဆာင္ေရးနဲ႔ တည္ၿငိမ္တိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးတို႔အတြက္ ေရရွည္ အက်ဳိးေမွ်ာ္ေတြးၿပီး ခြန္အားအျဖစ္ အသုံးခ်သင့္တယ္။ မတူကြဲျပားမႈဆုိတာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ခြန္အားအတြက္ အရင္းအျမစ္ တစ္ခုျဖစ္တယ္။
မတူကြဲျပားမႈကို စာနာမႈ၊ နားလည္မႈနဲ႔ တန္းတူအခြင့္အေရးညီတူညီမွ်ခံစားေစလိုမႈေတြ မရွိေသးသေရြ႕ ဘယ္လုိျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးျဖစ္စဥ္မွ ေအာင္ျမင္မႈရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူမ်ဳိးႏြယ္ေတြနဲ႔ လူမ်ဳိးစုေတြတိုင္းရဲ႕ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူ႔အခြင့္အေရးကို ေလးစား တန္ဖိုး ထားၾကမွသာ လူ႔မ်ဳိးႏြယ္ေတြနဲ႔ လူမ်ဳိးႏြယ္စုအခ်င္းခ်င္း သဟဇာတျဖစ္စြာေနထိုင္မႈကို ထိန္းသိမ္းႏိုင္မွာျဖစ္သလို၊ ကၽြန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ရဲ႕ အဓိကရန္သူ အာဏာရွင္ စနစ္ဆိုးကို စည္းလုံးညီၫြတ္စြာ တြန္းလွန္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ႏိုင္ငံသားတိုင္းက ယုံၾကည္ခ်က္၊ ခံယူခ်က္၊ အေတြးအျမင္ အယူအဆ ခိုင္မာဖို႔၊ ယဥ္ေက်းဖို႔၊ ေခတ္မီဖို႔၊ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္းလူ႔ဂုဏ္သိကၡာကို ေလးစားတန္ဖိုးထားဖို႔နဲ႔ျပည္သူနီတိအေျခခံေကာင္းေတြရွိဖို႔လုိတယ္။ အာဏာရွင္ကိုဆန္႔က်င္တယ္ေျပာၿပီး အာဏာရွင္စိတ္ဓာတ္မေဖ်ာက္ႏိုင္ဘဲ၊ ဒီမုိကေရစီ အသိတရားမရွိ၊ ဒီမိုကေရစီအေလ့အက်င့္မရွိ၊ ဒီမိုကေရစီအႏွစ္သာရမသိဘဲ အာဏာရွင္တို႔ရဲ႕ ေထာင္ေခ်ာက္ထဲ ၀င္တိုးေနတာ၊ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလုံးမႈပ်က္ျပားေအာင္ ဖန္တီးမႈေတြမွာ ပါ၀င္ေနတာ၊ အဖ်က္အေမွာင့္ လုပ္လိုသူေတြရဲ႕အပ်က္လမ္းေဖာ္ေဆာင္မႈမွာ လိုက္ပါေနတာနဲ႔ ႏိုင္ငံသားအခ်င္းခ်င္း ခြဲျခားျမင္ေနတာ၊ သံသယနဲ႔ အမုန္းပြားေနတာေတြဟာ လူထုအေၾကာင္း ေနာေက်ေနတဲ့ အာဏာရွင္တို႔ အတြက္ေတာ့ အာဏာရွင္ သက္တမ္းရွည္ဖို႔၊ အာဏာအစြန္းေရာက္ဖို႔၊ အာဏာကို အစြမ္းကုန္က်င့္သုံး ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ လူထုအေပၚ အႏိုင္က်င့္စိုးမိုးခ်ယ္လွယ္ႏိုင္ဖို႔ တြန္းအားေတြပါပဲဆိုတာ သတိေပးရင္း၊ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ကမာၻနဲ႔ရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္ဖို႔ ဒီမိုကေရစီစနစ္နဲ႔အညီ ေျပာင္းလဲ ေဖာ္ေဆာင္ တည္ေဆာက္တဲ့အခါမွာလည္း လူမ်ဳိး ဘာသာ တံဆိပ္ေတြဖယ္ခြာၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ေခတ္ေဟာင္း၊စံနစ္ေဟာင္းက စိတ္ဓာတ္ေဟာင္းေတြ ေတာ္လွန္ၾကပါစို႔လို႔ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။
မင္းမ်ိဳးဝင္း(ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)
Friday Times News Journal (Vol:1, No.10)